Logg inn

Getynet ID - Enkel login til mange tjenester
  Identifisering
Logg inn

Infosider

Husordensregler

Husordensregler Sameiet Bygdøy Alle 35

Publisert 27-05-2019

Disse husordensreglene ble vedtatt på ekstraordinært årsmøte 22.06.2020 og erstatter reglene vedtatt mars 1995.

1. Generelt
1.1 Husordensreglene inneholder regler og opplysninger som ivaretar hensynet til sameiets drift, samt sikring mot unødvendige skader, tap og utgifter. De er i tillegg ment å være en veiledning i “god naboskikk”.
1.2 Beboerne plikter å rette seg etter husordensreglene og ta ansvar for at reglene overholdes av husstanden og besøkende.
1.3 Styrets medlemmer plikter å påse at husordensreglene blir overholdt. Styret i sameiet er bemyndiget til å følge opp at dette skjer.
1.4 Eventuelle brudd på husordensreglene forutsettes forsøkt ordnet direkte mellom berørte beboere. Skulle det vise seg at dette fører til vanskeligheter, kan forholdet videreformidles skriftlig på e-post til sameiets styre, styret@ba35.no.
1.5 Endring av husordensreglene vedtas av årsmøtet med alminnelig flertall.
1.6 For forhold som ikke er særskilt regulert i husordensreglene, kan styret gi instrukser som sameierne plikter å forholde seg til. Dersom slike instrukser er av generell karakter skal det vurderes om disse bør innlemmes i husordensreglene.

2. Ro og orden
2.1 Hver sameier plikter å overholde bestemmelsene som følger av husordensreglene fastsatt av sameiet. Hver sameier har ansvar for å påse at den/de som bebor dennes seksjon, er informert om og overholder husordensreglene. Generelt gjelder at en seksjon, som ikke er regulert til annet formål, bare kan benyttes til boligformål. Bruk av seksjonen skal ikke medføre unødig eller urimelig ulempe for brukere av øvrige seksjoner.
2.2. Beboerne plikter å sørge for ro og orden i og utenfor leilighetene. Leilighetene må ikke brukes til sjenanse for andre;

  • I tidsrommet kl. 23.00 - 07.00 på hverdager må det vises særlig hensynsfullhet.
  • I tidsrommet kl. 24.00 - 08.00 utenom hverdager må det vises særlig hensynsfullhet.
  • Musikk- og sangundervisning, dagmammavirksomhet eller annen næringsvirksomhet som kan være til sjenanse for naboer, tillates kun etter skriftlig samtykke fra naboene og styrets godkjennelse. Alminnelig hjemmekontor og lignende er tillatt.
  • Ved spesielle situasjoner (selskapeligheter etc.) som en vet kan medføre sjenerende støy, skal naboene varsles om dette.
2.3 Det må utvises hensynsfullhet ved boring, banking og bruk av annen støyende redskap. Slik aktivitet skal legges til et tidspunkt på dagen når det er til minst sjenanse for øvrige beboere.
På søndager, helligdager og offentlige høytidsdager, skal det utvises særlig hensynsfullhet. Ovennevnte aktiviteter skal ikke foregå over et lengre tidsrom uten at naboene  er varslet om dette på forhånd og det er innhentet tillatelse fra styret.

3. Leiligheter
3.1 Eventuelle støyproblemer er en sak mellom berørte naboer. Det vises ellers til punkt 1.4.
3.2 Leilighetene skal til enhver tid holdes oppvarmet på en slik måte at vann og avløp ikke fryser. For å unngå at vannlås i sluk i våtrom tørker ut, bør den vannbårne varmen på badet slås av hvis leiligheten skal stå tom i mer enn tre dager.
3.3 Avtrekk/lufteventiler på kjøkken og bad/dusjrom må holdes rene og i orden. Ekstra avtrekksvifte må ikke monteres da dette skaper overtrykk i lufteanlegget og fører til at anlegget mister sin funksjon. Samtidig er det viktig å påse at ventilasjonsrister i øvrige rom ikke er tildekket, slik at lufteanlegget kan fungere som normalt.
3.4 Den enkelte sameier har ansvar for det indre vedlikeholdet av egen leilighet. Dette inkluderer vinduer, terrassedører og inngangsdør. Skader som oppstår i egen og/eller naboers leiligheter som følge av manglende vedlikehold av f.eks. bad /dusjrom, må dekkes i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper av den sameier som ikke har overholdt sin vedlikeholdsplikt.

4. Balkonger og terrasser
4.1 Det skal utvises hensyn ved feiing, rengjøring og snørydding fra balkonger og terrasser.
4.2 Tørking av tøy på balkonger/terrasser kan bare skje dersom dette ikke er til sjenanse for naboene. Det er ikke tillatt å tørke tøy over rekkverket.
4.3 Det er ikke tillatt å grille på balkongene
4.4 Det er den enkelte beboers ansvar å sørge for at renner og sluk på terrassene holdes i en slik stand at de ikke hindrer fritt utløp av vann. Ved store snømengder om vinteren er det nødvendig å måke/fjerne snø for å hindre stor belastning på balkongene og unødvendig store vannmengder ved smeltning. Beboer er, i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper, økonomisk ansvarlig for de skader som måtte bli påført trafikanter, ferdsel og eiendom på gaten nedenunder, samt egen og/eller naboers leiligheter grunnet vann/istapper/snø.
4.5 Det er ikke tillatt å sette opp boder, basseng eller andre større gjenstander på terrasser eller balkonger med mindre godkjent skriftlig av styret. Gjenstander som oppbevares på terrasser og balkonger skal være sikret slik at de ikke blåser vekk i tilfelle sterk vind.
4.6 Det er ikke tillatt lagring av diverse interiør, bygningsmateriell og lignende på balkonger og terrasser.
4.7 Flislegging av balkonger skal skje etter retningslinjer fastsatt av styret.
4.8 Montering av markiser/screens/levegger på balkonger/terrasser (og foran vinduer) skal skje etter retningslinjer fastsatt av styret.

5. Oppganger og fellesområder
5.1 Beboerne plikter å holde ytre og indre inngangsdører lukket og låst til enhver tid. Hvis man kortvarig har behov for å blokkere en dør i åpen stilling, er det kun tillatt å gjøre dette ved å blokkere dørbladet i gulvplan. Bruk kiler. Døren må ikke sperres i åpen stilling ved å stikke en gjenstand i dørsprekken ved hengslene. Her utløses store krefter som kan sprenge hengslene ut av stilling og forårsake kostbare reparasjoner. Armene til dørpumpene må ikke frakobles.
5.2 Av hensyn til renhold og uhindret adkomst til rømningsveier er det ikke tillatt å ha private gjenstander på fellesområdene, dette innebefatter sko, møbler o.l. Dørmatter skal ikke benyttes i fellesgangene. Ha eventuelt matten innenfor døren. Bakgrunnen for denne regelen er tilrettelegging for behovet for effektiv rengjøring. Dørmatter som er lagt ut i gangene vil bli fjernet av vaktmester/vaskefirma.
5.3 Det er ikke anledning til å foreta installasjoner i eller gjøre andre endringer av innvendige fellesarealer uten godkjennelse fra styret. Styret kan gi nærmere retningslinjer.
5.4 Sportsutstyr skal plasseres i kjellerbodene eller spesielle steder avsatt for formålet
5.5 Det er satt av arealer i kjeller til sykkelparkering. Oppbevaring av andre gjenstander enn sykler og sykkelvogner, tillates ikke her.
5.6 Den enkelte beboer plikter å sørge for at postkasse er forsynt med standard type skilt og skrifttype. Navnelapper på ringetablå tillates ikke og vil bli fjernet
5.7 Enhver forurensning/forsøpling av fellesarealer er forbudt. Foreldre har plikt til å rydde fellesarealer etter egne barns aktiviteter. Leketøy, som ikke er i bruk, skal oppbevares privat.
5.8 Det er forbudt å røyke i fellesarealene og på balkongene utenfor trapperommet. Det er heller ikke lov å kaste sigarettsneiper fra terrassene eller på fellesområdene.

6. Felles-vaskeriet
Vennligst bidra til å få vaskeri-ordningen til å fungere best mulig. Referer til særskilt oppslag i vaskeriet (Husk å fjerne hengelåsen etter at du har vasket, slik at vasketiden frigjøres for neste måned).

7. Postkasser
Det skal kun benyttes originale navneskilt på postkassene

8. Heiser
8.1 For å redusere risikoen for feil og skader på heisene, er det viktig at følgende retningslinjer følges:
8.1.1 Blokkering av heisdørene ved inn- og utlasting av varer bør unngås. Gjentatte og langvarige blokkeringer av heisdørene kan føre til at heisen slutter å fungere, som igjen kan føre til kostbare reparasjoner.

8.1.2 Ved bruk av heis under flytting må ikke heisen reserveres med gal blokkering av døren.

9. Søppelrom
9.1 Søppelrommet skal brukes til tre forskjellige fraksjoner; Restavfall, Papir og Plastemballasje. Restavfall må pakkes godt inn for å unngå tilgrising og sjenerende lukt i anlegget. Papp må deles opp tilstrekkelig. Lett knuselig eller antennelig avfall må ikke kastes i søppelrommet.
Bemerk at søppelrommet kun er for normalt husholdnings-avfall, og ikke for store ting som oppussingsskrot, møbelskroting etc. Dette må fraktes vekk separat på beboers eget initiativ og regning. (I spesielle tilfeller kan vaktmester kontaktes for bortkjøring mot betaling.)
9.2 Det må ikke hensettes gjenstander og avfall utenfor søppelrommet.
9.3 Glass- og metallemballasje samt farlig avfall henvises til utplasserte miljøstasjoner i nærområdet.

10. Kjellerboder
10.1 Det er forbudt å oppbevare eksplosiver, gasser under trykk og brannfarlige væsker i bodene.
10.2 Møbler, madrasser, pappesker og unødig” skrot” skal ikke oppbevares i fellesboder, da dette både skjemmer helhetsinntrykket og kan invitere til brannstiftelse. Utilfredsstillende forhold vil medføre advarsel med krav om utbedring. Styret forbeholder seg retten til å kassere gjenstander som ikke fjernes etter advarsel. Ved en brann hvor det er påvist uaktsomhet, kan dette medføre avkortning i forsikringsdekningen.
10.3 På grunn av bl.a. feiing og renhold i områder rundt boder, oppfordres det til å holde disse områdene mest mulig fri for gjenstander.

11. Fasader
11.1 Ingen fasadeendringer kan foretas uten styrets, og eventuelt kommunens, tillatelse. Evt. blomsterkasser skal være innenfor rekkverket. Det er ikke tillatt å henge balkongkasser utvendig på balkong- eller terrasserekkeverk. Dette både av sikkerhetsmessige og estetiske hensyn.

12.  Sykkelparkering – se pkt. 5.5.

13. Dyrehold
13.1 Dyrehold er tillatt så fremt dette ikke medfører urimelig sjenanse for naboer.
13.3 Beboere med ansvar for hund plikter å fjerne hundens ekskrementer fra sameiets fellesarealer umiddelbart, likeså spor etter sølete hundepoter mv. i oppgangene. Hundeeierne oppfordres til å sørge for at sine dyr ikke gjør sine fornødne på sameiets område.
13.4 Lekeplasser skal skjermes spesielt av hensyn til hygiene og barnas miljø.
14. Forsikringer og skader
14.1 Sameiet har felles forsikring for skader på bygningene og vanlig fastmontert utstyr. Denne forsikring dekker bl.a. skader som forårsakes av en plutselig og uforutsett hendelse. Skader som oppstår pga. alder, normal slitasje, konstruksjonsfeil, rust og forringelse, samt skader som skyldes utilstrekkelig vedlikehold og tilsyn som anført i disse husordensregler, dekkes ikke av forsikringen. Når en skade oppstår, er man forpliktet til å begrense skadeomfanget.
14.2 Skade som antas å kunne dekkes av den felles bygningsforsikringen, må uten ugrunnet opphold meldes forretningsfører, som gir nærmere veiledning og hjelp.
14.3 Beboerne må selv forsikre eget innbo og løsøre, og er selv ansvarlig for å melde eventuell skade mv. til sitt eget forsikringsselskap.
14.4 Beboere er ansvarlige for skader de eller deres gjester har forårsaket. Ved skade skal dette meldes styret på e-post styret@ba35.no umiddelbart.

15. Sikkerhet
15.1 Alle dører inn til bygningene er sikret med låser som bare kan åpnes med systemnøkler som er kvittert ut til personer etter behov og med avtalte rettigheter.
15.2 Beboerne må ha et bevisst forhold til hvem som slippes inn når det ringer på dørklokken ved inngangsdørene. Uvedkommende skal ikke gis adgang til gården.
15.3 Utgangsdører må ikke åpnes ved å dra i nøkkelen. Dette ødelegger låssylinderen. Bruk derfor alltid håndtaket til å åpne døren.
15.4 Ved feil på dør til bakgården plikter man å melde dette inn til vaktmester, slik at døren ikke blir stående åpen for uvedkommende.
15.5 Utgangsdørene skal være låst til enhver tid.

16. Eierskifte og utleie
16.1 Sameiere som selger eller leier ut sin leilighet plikter å melde dette til sameiets forretningsfører i.h.t. §xx i vedtektene.

17. oppussing
All oppussing i egen leilighet skal meddeles styret, støyende arbeider skal varsles og avtales med naboer og styret i god tid.
Bygningsavfall og riveavfall skal ikke hensettes i ganger og fellesarealer.  Konteinere og sekker som plasseres på fortau skal avtales/meddeles styret i forkant.
Kommunen ilegger sameiet gebyr dersom f.eks. gule Isekker blir sående på fortau for lenge før henting. Gebyret vil bli belastet den sameier som er ansvarlig for avfallet.   
 

Husordensregler Sameiet Bygdøy Alle 35

Publisert 27-05-2019

Disse husordensreglene ble vedtatt på ekstraordinært årsmøte 22.06.2020 og erstatter reglene vedtatt mars 1995.

1. Generelt
1.1 Husordensreglene inneholder regler og opplysninger som ivaretar hensynet til sameiets drift, samt sikring mot unødvendige skader, tap og utgifter. De er i tillegg ment å være en veiledning i “god naboskikk”.
1.2 Beboerne plikter å rette seg etter husordensreglene og ta ansvar for at reglene overholdes av husstanden og besøkende.
1.3 Styrets medlemmer plikter å påse at husordensreglene blir overholdt. Styret i sameiet er bemyndiget til å følge opp at dette skjer.
1.4 Eventuelle brudd på husordensreglene forutsettes forsøkt ordnet direkte mellom berørte beboere. Skulle det vise seg at dette fører til vanskeligheter, kan forholdet videreformidles skriftlig på e-post til sameiets styre, styret@ba35.no.
1.5 Endring av husordensreglene vedtas av årsmøtet med alminnelig flertall.
1.6 For forhold som ikke er særskilt regulert i husordensreglene, kan styret gi instrukser som sameierne plikter å forholde seg til. Dersom slike instrukser er av generell karakter skal det vurderes om disse bør innlemmes i husordensreglene.

2. Ro og orden
2.1 Hver sameier plikter å overholde bestemmelsene som følger av husordensreglene fastsatt av sameiet. Hver sameier har ansvar for å påse at den/de som bebor dennes seksjon, er informert om og overholder husordensreglene. Generelt gjelder at en seksjon, som ikke er regulert til annet formål, bare kan benyttes til boligformål. Bruk av seksjonen skal ikke medføre unødig eller urimelig ulempe for brukere av øvrige seksjoner.
2.2. Beboerne plikter å sørge for ro og orden i og utenfor leilighetene. Leilighetene må ikke brukes til sjenanse for andre;

  • I tidsrommet kl. 23.00 - 07.00 på hverdager må det vises særlig hensynsfullhet.
  • I tidsrommet kl. 24.00 - 08.00 utenom hverdager må det vises særlig hensynsfullhet.
  • Musikk- og sangundervisning, dagmammavirksomhet eller annen næringsvirksomhet som kan være til sjenanse for naboer, tillates kun etter skriftlig samtykke fra naboene og styrets godkjennelse. Alminnelig hjemmekontor og lignende er tillatt.
  • Ved spesielle situasjoner (selskapeligheter etc.) som en vet kan medføre sjenerende støy, skal naboene varsles om dette.
2.3 Det må utvises hensynsfullhet ved boring, banking og bruk av annen støyende redskap. Slik aktivitet skal legges til et tidspunkt på dagen når det er til minst sjenanse for øvrige beboere.
På søndager, helligdager og offentlige høytidsdager, skal det utvises særlig hensynsfullhet. Ovennevnte aktiviteter skal ikke foregå over et lengre tidsrom uten at naboene  er varslet om dette på forhånd og det er innhentet tillatelse fra styret.

3. Leiligheter
3.1 Eventuelle støyproblemer er en sak mellom berørte naboer. Det vises ellers til punkt 1.4.
3.2 Leilighetene skal til enhver tid holdes oppvarmet på en slik måte at vann og avløp ikke fryser. For å unngå at vannlås i sluk i våtrom tørker ut, bør den vannbårne varmen på badet slås av hvis leiligheten skal stå tom i mer enn tre dager.
3.3 Avtrekk/lufteventiler på kjøkken og bad/dusjrom må holdes rene og i orden. Ekstra avtrekksvifte må ikke monteres da dette skaper overtrykk i lufteanlegget og fører til at anlegget mister sin funksjon. Samtidig er det viktig å påse at ventilasjonsrister i øvrige rom ikke er tildekket, slik at lufteanlegget kan fungere som normalt.
3.4 Den enkelte sameier har ansvar for det indre vedlikeholdet av egen leilighet. Dette inkluderer vinduer, terrassedører og inngangsdør. Skader som oppstår i egen og/eller naboers leiligheter som følge av manglende vedlikehold av f.eks. bad /dusjrom, må dekkes i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper av den sameier som ikke har overholdt sin vedlikeholdsplikt.

4. Balkonger og terrasser
4.1 Det skal utvises hensyn ved feiing, rengjøring og snørydding fra balkonger og terrasser.
4.2 Tørking av tøy på balkonger/terrasser kan bare skje dersom dette ikke er til sjenanse for naboene. Det er ikke tillatt å tørke tøy over rekkverket.
4.3 Det er ikke tillatt å grille på balkongene
4.4 Det er den enkelte beboers ansvar å sørge for at renner og sluk på terrassene holdes i en slik stand at de ikke hindrer fritt utløp av vann. Ved store snømengder om vinteren er det nødvendig å måke/fjerne snø for å hindre stor belastning på balkongene og unødvendig store vannmengder ved smeltning. Beboer er, i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper, økonomisk ansvarlig for de skader som måtte bli påført trafikanter, ferdsel og eiendom på gaten nedenunder, samt egen og/eller naboers leiligheter grunnet vann/istapper/snø.
4.5 Det er ikke tillatt å sette opp boder, basseng eller andre større gjenstander på terrasser eller balkonger med mindre godkjent skriftlig av styret. Gjenstander som oppbevares på terrasser og balkonger skal være sikret slik at de ikke blåser vekk i tilfelle sterk vind.
4.6 Det er ikke tillatt lagring av diverse interiør, bygningsmateriell og lignende på balkonger og terrasser.
4.7 Flislegging av balkonger skal skje etter retningslinjer fastsatt av styret.
4.8 Montering av markiser/screens/levegger på balkonger/terrasser (og foran vinduer) skal skje etter retningslinjer fastsatt av styret.

5. Oppganger og fellesområder
5.1 Beboerne plikter å holde ytre og indre inngangsdører lukket og låst til enhver tid. Hvis man kortvarig har behov for å blokkere en dør i åpen stilling, er det kun tillatt å gjøre dette ved å blokkere dørbladet i gulvplan. Bruk kiler. Døren må ikke sperres i åpen stilling ved å stikke en gjenstand i dørsprekken ved hengslene. Her utløses store krefter som kan sprenge hengslene ut av stilling og forårsake kostbare reparasjoner. Armene til dørpumpene må ikke frakobles.
5.2 Av hensyn til renhold og uhindret adkomst til rømningsveier er det ikke tillatt å ha private gjenstander på fellesområdene, dette innebefatter sko, møbler o.l. Dørmatter skal ikke benyttes i fellesgangene. Ha eventuelt matten innenfor døren. Bakgrunnen for denne regelen er tilrettelegging for behovet for effektiv rengjøring. Dørmatter som er lagt ut i gangene vil bli fjernet av vaktmester/vaskefirma.
5.3 Det er ikke anledning til å foreta installasjoner i eller gjøre andre endringer av innvendige fellesarealer uten godkjennelse fra styret. Styret kan gi nærmere retningslinjer.
5.4 Sportsutstyr skal plasseres i kjellerbodene eller spesielle steder avsatt for formålet
5.5 Det er satt av arealer i kjeller til sykkelparkering. Oppbevaring av andre gjenstander enn sykler og sykkelvogner, tillates ikke her.
5.6 Den enkelte beboer plikter å sørge for at postkasse er forsynt med standard type skilt og skrifttype. Navnelapper på ringetablå tillates ikke og vil bli fjernet
5.7 Enhver forurensning/forsøpling av fellesarealer er forbudt. Foreldre har plikt til å rydde fellesarealer etter egne barns aktiviteter. Leketøy, som ikke er i bruk, skal oppbevares privat.
5.8 Det er forbudt å røyke i fellesarealene og på balkongene utenfor trapperommet. Det er heller ikke lov å kaste sigarettsneiper fra terrassene eller på fellesområdene.

6. Felles-vaskeriet
Vennligst bidra til å få vaskeri-ordningen til å fungere best mulig. Referer til særskilt oppslag i vaskeriet (Husk å fjerne hengelåsen etter at du har vasket, slik at vasketiden frigjøres for neste måned).

7. Postkasser
Det skal kun benyttes originale navneskilt på postkassene

8. Heiser
8.1 For å redusere risikoen for feil og skader på heisene, er det viktig at følgende retningslinjer følges:
8.1.1 Blokkering av heisdørene ved inn- og utlasting av varer bør unngås. Gjentatte og langvarige blokkeringer av heisdørene kan føre til at heisen slutter å fungere, som igjen kan føre til kostbare reparasjoner.

8.1.2 Ved bruk av heis under flytting må ikke heisen reserveres med gal blokkering av døren.

9. Søppelrom
9.1 Søppelrommet skal brukes til tre forskjellige fraksjoner; Restavfall, Papir og Plastemballasje. Restavfall må pakkes godt inn for å unngå tilgrising og sjenerende lukt i anlegget. Papp må deles opp tilstrekkelig. Lett knuselig eller antennelig avfall må ikke kastes i søppelrommet.
Bemerk at søppelrommet kun er for normalt husholdnings-avfall, og ikke for store ting som oppussingsskrot, møbelskroting etc. Dette må fraktes vekk separat på beboers eget initiativ og regning. (I spesielle tilfeller kan vaktmester kontaktes for bortkjøring mot betaling.)
9.2 Det må ikke hensettes gjenstander og avfall utenfor søppelrommet.
9.3 Glass- og metallemballasje samt farlig avfall henvises til utplasserte miljøstasjoner i nærområdet.

10. Kjellerboder
10.1 Det er forbudt å oppbevare eksplosiver, gasser under trykk og brannfarlige væsker i bodene.
10.2 Møbler, madrasser, pappesker og unødig” skrot” skal ikke oppbevares i fellesboder, da dette både skjemmer helhetsinntrykket og kan invitere til brannstiftelse. Utilfredsstillende forhold vil medføre advarsel med krav om utbedring. Styret forbeholder seg retten til å kassere gjenstander som ikke fjernes etter advarsel. Ved en brann hvor det er påvist uaktsomhet, kan dette medføre avkortning i forsikringsdekningen.
10.3 På grunn av bl.a. feiing og renhold i områder rundt boder, oppfordres det til å holde disse områdene mest mulig fri for gjenstander.

11. Fasader
11.1 Ingen fasadeendringer kan foretas uten styrets, og eventuelt kommunens, tillatelse. Evt. blomsterkasser skal være innenfor rekkverket. Det er ikke tillatt å henge balkongkasser utvendig på balkong- eller terrasserekkeverk. Dette både av sikkerhetsmessige og estetiske hensyn.

12.  Sykkelparkering – se pkt. 5.5.

13. Dyrehold
13.1 Dyrehold er tillatt så fremt dette ikke medfører urimelig sjenanse for naboer.
13.3 Beboere med ansvar for hund plikter å fjerne hundens ekskrementer fra sameiets fellesarealer umiddelbart, likeså spor etter sølete hundepoter mv. i oppgangene. Hundeeierne oppfordres til å sørge for at sine dyr ikke gjør sine fornødne på sameiets område.
13.4 Lekeplasser skal skjermes spesielt av hensyn til hygiene og barnas miljø.
14. Forsikringer og skader
14.1 Sameiet har felles forsikring for skader på bygningene og vanlig fastmontert utstyr. Denne forsikring dekker bl.a. skader som forårsakes av en plutselig og uforutsett hendelse. Skader som oppstår pga. alder, normal slitasje, konstruksjonsfeil, rust og forringelse, samt skader som skyldes utilstrekkelig vedlikehold og tilsyn som anført i disse husordensregler, dekkes ikke av forsikringen. Når en skade oppstår, er man forpliktet til å begrense skadeomfanget.
14.2 Skade som antas å kunne dekkes av den felles bygningsforsikringen, må uten ugrunnet opphold meldes forretningsfører, som gir nærmere veiledning og hjelp.
14.3 Beboerne må selv forsikre eget innbo og løsøre, og er selv ansvarlig for å melde eventuell skade mv. til sitt eget forsikringsselskap.
14.4 Beboere er ansvarlige for skader de eller deres gjester har forårsaket. Ved skade skal dette meldes styret på e-post styret@ba35.no umiddelbart.

15. Sikkerhet
15.1 Alle dører inn til bygningene er sikret med låser som bare kan åpnes med systemnøkler som er kvittert ut til personer etter behov og med avtalte rettigheter.
15.2 Beboerne må ha et bevisst forhold til hvem som slippes inn når det ringer på dørklokken ved inngangsdørene. Uvedkommende skal ikke gis adgang til gården.
15.3 Utgangsdører må ikke åpnes ved å dra i nøkkelen. Dette ødelegger låssylinderen. Bruk derfor alltid håndtaket til å åpne døren.
15.4 Ved feil på dør til bakgården plikter man å melde dette inn til vaktmester, slik at døren ikke blir stående åpen for uvedkommende.
15.5 Utgangsdørene skal være låst til enhver tid.

16. Eierskifte og utleie
16.1 Sameiere som selger eller leier ut sin leilighet plikter å melde dette til sameiets forretningsfører i.h.t. §xx i vedtektene.

17. oppussing
All oppussing i egen leilighet skal meddeles styret, støyende arbeider skal varsles og avtales med naboer og styret i god tid.
Bygningsavfall og riveavfall skal ikke hensettes i ganger og fellesarealer.  Konteinere og sekker som plasseres på fortau skal avtales/meddeles styret i forkant.
Kommunen ilegger sameiet gebyr dersom f.eks. gule Isekker blir sående på fortau for lenge før henting. Gebyret vil bli belastet den sameier som er ansvarlig for avfallet.   
 

Fordelsprogram for beboereLes mer

Her er vi

Bygdøy Allé 35
0262 Oslo